Wat is reflex integratie?

Vanaf het prille begin in de baarmoeder zijn er al primaire reflexen aanwezig.
Een reflex is een onwillekeurige, automatische beweging als reactie op een prikkel.
De primitieve reflexen staan aan de basis van onze ontwikkeling. En fungeren als fundament.

Een goede ontwikkeling hiervan is van enorm belang voor bijvoorbeeld motoriek, gedrag, houding, zintuigen, prikkelgevoeligheid en leervaardigheden.

De reflexen horen een vast patroon te doorlopen, om goed te kunnen integreren of over te gaan in een levenslangreflex (bijvoorbeeld hoofdrechting). Rond de leeftijd van 2 á 3 jaar zouden de reflexen geïntegreerd moeten zijn. Als reflexen niet goed integreren kunnen zij o.a. voor problemen zorgen op het gebied van; 

Spraak – taal
Motoriek
Leervaardigheden
Gedrag
Houding

Misschien herken je wel een van onderstaande bij jouw kind(eren). Dan kan er sprake zijn van nog actieve (primitieve) reflexen;

  • Taal – spraak problemen
  • Lees en/of rekenproblemen
  • (Faal) angst
  •  Snel afgeleid / slecht kunnen concentreren
  • Slecht handschrift / Moeite met pengreep
  • Hoofd moeten ondersteunen tijdens lezen en/of schrijven
  • Moeite met stil zitten 
  • Voeten altijd om stoelpoten geslagen
  •  Evenwichtsproblemen
  • Moeite met zwemmen 
  • Woede buien

    En nog zoveel meer.. staat waar jullie tegen aan lopen er niet tussen? Neem gerust contact op dan kijk ik met liefde met jullie mee! 
Actieve reflexen, wat nu?

Het goede nieuws is, je kunt alsnog aan de slag gaan met het integreren van deze reflexen. 
In mijn praktijk werk ik met de methode van het RMTI (Rhythmic Movement Training International). In deze methode wordt gebruik gemaakt van ontwikkelingsgerichte bewegingen (de Rhythmic Movements ) en zachte isometrische druk voor het creëren van lichaamsbewustzijn.

Dit vormt de basis voor de aanleg en het versterken van de fundering die nodig is voor de cognitieve, zintuiglijke, emotionele en motorische ontwikkeling. De ritmische bewegingen helpen het brein te ontwikkelen waardoor uitdagingen op het gebied van leren, concentreren, gedrag en emoties meer in balans komen.

Na het screenen van (eventuele actieve) reflexen volgt er een plan op maat, elk kind is anders dus ik vind het belangrijk om te kijken welke ritmische oefeningen aansluiten bij je/jullie kind.
Aan RMT zit geen leeftijd gebonden, deze methode is geschikt voor zowel kinderen als volwassenen.